Gezond bewegen in het hier en nu.

Meld je aan voor de mindful run
Spiegelcoach

Heel mindful.

Meer rust, meer ontspanning en een beter algeheel welbevinden. Hoe fijn is dat? HarTlopen zorgt ervoor dat je dat voor elkaar krijgt. HarTlopen is namelijk een vorm van bewegen waarbij je loopt (hardlopen of wandelen) en tegelijkertijd met je aandacht bij jezelf en in het hier en nu bent. Een actieve vorm van mindfulness dus die je heel veel oplevert; alle gezondheidsvoordelen van gezonde beweging en daarnaast veel innerlijke rust. En het mooie is: je bent ook nog heerlijk buiten in de natuur.  Je kunt het heel simpel inpassen in je dagelijks leven, hoe druk dat soms ook kan zijn. Op verschillende manieren, altijd en overal. 

Bewegen werkt als een medicijn.

Zoals bijna iedereen tegenwoordig wel weet, is bewegen heel gezond voor ons lijf. Zélfs voor ons brein. Mensen die regelmatig sporten, vergroten namelijk hun leervermogen en hun geheugen. Hardlopen is zelfs ook heel gezond voor je meest vitale organen, vooral voor je hart. Met hardlopen verhoogt je hartslag, waardoor je hartspier sterker wordt en waarmee je de capaciteit van je hart verhoogt om zuurstof door je lichaam te pompen. Het produceren van endorfine tijdens deze vorm van bewegen veroorzaakt een heel fijn, positief gevoel. Om die reden wordt endorfine ook wel het gelukshormoon genoemd. Laat ze dus maar lekker stromen die hormonen!

Mindful Run & Walk. HarTlopen met je hart.

Mindful bewegen doet er nog een schepje bovenop. In mindful bewegen combineer je namelijk alle gezondheidsvoordelen van bewegen met bewustwording, ontspanning, genieten en innerlijke rust. Het is een combinatie van ademhalingstechnieken, speelsheid, leren voelen en yoga. Mindfulness betekent: “aandacht schenken aan wat zich voordoet in het heden, zonder na te denken of te piekeren over het verleden of de toekomst.” Het leert je in het hier en nu te zijn (zoals een kind dat ook ervaart), je hoofd leeg te maken en te genieten in het moment. En er is niets fijner dan buiten te zijn. Je gaat meer rust en ontspanning ervaren en je wordt je bewust van je ademhaling. Het is geschikt voor iedereen, ook als je geen ervaren loper bent. Op een hele laagdrempelige manier maak je kennis met Mindful Run.

Meld je aan voor de mindfulrun

Een groot aantal voordelen die je al snel kunt verwelkomen.

  • Je leert beter naar je lichaam te luisteren en gaat voelen wat goed is voor jou.
  • Je leert meer in het nu te bewegen en te genieten, net als een kind.
  • Je ervaart een betere doorstroming van de energie in je lichaam.
  • Je leert bewust te voelen.
  • Je gaat meer kracht en energie ervaren.
  • Je gaat je beter in je vel voelen en gelukshormonen ervaren.
  • Je ervaart een betere balans tussen lichaam en geest.
  • Je wordt je bewust van je ademhaling.
  • Je wordt je bewust van je loophouding.

In vijf stappen kom je dichter bij jezelf.

Vijf weken lang neem ik je mee. Je gaat kennismaken met bewust voelen en ademen, speelsheid ervaren en harTlopen. De ideale manier om zowel lichaam als geest in beweging te brengen. De sleutel tot verandering en een bewuster leven. 

Stap 1: Het doornemen van de looptechniek en leren voelen hoe het is om in het hier en nu te leven. 

Stap 2: De tweede bijeenkomst gaat vooral over bewustwording van je ademhaling. Hoe je je ademhaling structureel kunt verbeteren bijvoorbeeld door gebruik te maken van neusademhaling. Het doel is daarvan is om zuiniger met energie om te gaan en mentaal fitter te worden. 

Stap 3: De derde bijeenkomst staat in het teken van focus, concentratie en het brengen van je aandacht naar het hier en nu. 

Stap 4: De vierde bijeenkomst staat in het teken van leren loslaten. Ook trainen we de longinhoud met de neusademhaling.

Stap 5: De vijfde bijeenkomst staat in het teken van een Mindful Run. En je mag ook iets bijzonders verwachten. 

In deze vijf bijeenkomsten ervaar je ook wat harTlopen precies is en hoe je op een ándere manier kunt genieten van hardlopen (dan normaal gesproken, waarbij de focus wordt gelegd op afstand en snelheid). 

HarTlopen is altijd zonder doel. En dat is natuurlijk een mooi doel op zich. 

De combinatie van actief bewegen met mindfulness sprak mij het meeste aan in deze cursus. Ik heb weinig ervaring met hardlopen, omdat ik altijd snel buiten adem was. Middels oefeningen heb ik geleerd om door mijn neus adem te halen tijdens het hardlopen. In het begin even wennen, maar ik merkte dat ik het lopen langer ging volhouden. Ook tijdens dagelijkse activiteiten ben ik dit steeds meer gaan doen, wat resulteert in een rustigere en lagere ademhaling. Sylvia laat je door verschillende oefeningen bewust zijn van het ‘hier en nu’, iets waar ik in mijn dagelijkse drukte/routine nog wel eens vergeet bij stil te staan. Al met al een leerzame, ontspannende maar ook erg gezellige cursus! Echt een aanrader voor iedereen!
Elianne

De cursus Mindful Run helpt je weer bewuster te kijken naar hoe je beweegt en wat dat met je doet. Ik heb door de dagelijkse drukte de neiging om mijn aandacht te vaak te laten verschuiven van het hier en nu naar wat er nog komen gaat of moet gebeuren. Mindful in beweging zijn bracht me weer even bij mezelf. Even stilstaan in het hier en nu, terwijl je buiten in de natuur bent en ook actief beweegt. Dat heb ik als een hele fijne combinatie ervaren, die helpt om weer op adem te komen, het hoofd leeg te krijgen en te genieten van datgene om je heen waar je normaal gesproken misschien geen aandacht aan zou besteden. Een cursus die geschikt is voor iedereen, een aanrader!

Sanna
Tijdens de Mindful Run ben ik écht even uit mijn hoofd, en in het moment. Ik vind het een hele fijne combinatie, van mindfullness, yoga oefeningen, ademhaling, beweging en hardlopen. Ik heb geleerd om niet alleen maar mijn grenzen op te zoeken tijdens het lopen, maar vooral om er ook van te genieten dat ik lekker buiten in de natuur aan het bewegen ben. Waardevolle training, om te leren hoe je lekkerder, leuker én uiteindelijk ook ‘beter’ gaat lopen.
Kim

De eerste stap zet jij. Daarna doen we het samen.

Wil je Mindfulrun ervaren? Zet dan de eerste stap. En dan gaan we daarna samen verder. Hieronder vind je een overzicht van de eerstvolgende data. Je kunt ook alvast even kijken op de website van Mindful Run. Wil je liever een Mindful Walk dan een Mindful Run? Dat kan natuurlijk ook. Neem contact met mij op om samen de mogelijkheden te bespreken.

De eerstvolgende data:

  • Maandag  06 -13 – 20 – 27  september en 4 oktober van 19.30 – 21.00 uur in het Koogerpark in Koog aan de Zaan.
  • Vrijdagavond 17 – 24 september – 01 – 08 en 15 oktober van 19.30 – 21.00 uur in het Koogerpark in Koog aan de Zaan.
  • Woensdagmiddag 29 september Mindful Run Clinic (eenmalig) van 16.00 – 17.30 uur. Naar aanleiding van de Nationale Vitaliteitsweek. Locatie: Ereprijsweg 9 in Zaandam. Kosten van de eénmalige clinic zijn € 15,- p.p. Deze éénmalige Clinic wordt gehouden in samenwerking met Kernpraktijken Fysiogroep Zaandam.
  • Dinsdagavond 05 – 12 – 19 – 26 – oktober en 02 november van 19.00 – 20.30 uur in het Koogerpark in Koog aan de Zaan.

Mindful bewegen biedt trouwens ook grote voordelen voor bedrijven: informeer naar de mogelijkheden om een win/win situatie te creëren voor je bedrijf en je medewerkers. Het enige dat je nodig hebt zijn een paar hardloopschoenen en makkelijk zittende kleding. 

De kosten voor vijf lessen bedragen 95,- per persoon (incl. btw). De cursus wordt gedeeltelijk vergoed door verzekeringsmaatschappij Zorg en Zekerheid  via de aanvullende verzekering. Zorgverzekeraar VGZ vergoed een één uur durende workshop Mindful Walk. Vraag naar de mogelijkheden. 

Voor bedrijven maak ik graag een offerte op maat. 

Meld je aan voor de mindful run

Bijzondere samenwerking met Anna’s Huis.

Anna staat door haar niet aflatende levenslust en energie symbool voor een grote groep mensen met kanker. Anna Derksen wist hoe belangrijk Psychosociale hulp was, zodat het leven weer wat aangenamer wordt. Zij zette zich sterk in voor een inloophuis, dat heden is gevestigd aan de Zorgboulevard bij het Zaans Medisch centrum in Zaandam.
Veel mensen vallen in een gat als ze klaar zijn met hun behandelingen. Zij willen hun leven weer oppakken, maar weten vaak niet hoe. De vraag is vaak, hoe ga je hiermee om en op welke manier kom je weer lekker in je vel.
Hierin is een mooie samenwerking tot stand gekomen met voorzitter Sylvia Dermout van Anna’s Huis. In samenwerking met Anna’s huis ga ik op vrijwillige basis 5 weekse mindfulrun trainingen geven. Op deze wijze wil ik vanuit mijn innerlijke beweging op een waardevolle manier een bijdragen leveren en handvatten geven om te leven vanuit positiviteit, van óverleven naar leven.

Mijn eigen ervaring.

Mijn liefde voor harTlopen is vijf jaar geleden ontstaan.

Dat de toekomst niet is te voorspellen en het leven soms ook onzekerheden met zich mee kunnen brengen heb ik zelf mogen ervaren. Op een gegeven moment bevond ik mezelf in een vicieuze cirkel in mijn leven. Door allerlei emoties waarmee ik mee te maken kreeg, had ik aan het eind van de week geen energie meer over om in beweging te komen. Laat staan dat ik dat in de avonduren zag zitten. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat dit niet langer meer kon. Ik wílde iets met deze situatie en dát is dan ook het moment dat er iets kan veranderen. Hardlopen was nou niet direct mijn grote passie. Eerlijk gezegd vond ik het niet eens leuk, omdat ik altijd snel vermoeid was en mijn motivatie kwijtraakte. 

Om deze reden werd ik lid van een atletiekvereniging en gaf mezelf op voor ‘Start to run’, een run waarin je traint voor de drie kilometerloop. Het trainen in een groep beviel me heel goed en ik werd enorm gestimuleerd. Naarmate ik meer trainde nam mijn geluksgevoel toe, voelde ik me energieker en kwam ik beter in mijn vel. Totdat twee jaar later mijn partner kwam te overlijden en mijn wereld opnieuw op zijn kop stond. Op advies van mijn huisarts ben ik toen blíjven hardlopen en dit bleek het beste advies dat ik ooit van hem heb gekregen. Het werd een ommekeer in mijn leven. Ook ben ik vanaf dat moment bewuster gaan hardlopen, dus gaan harTlopen, op een mindful manier. Zo krabbelde ik geleidelijk omhoog uit het dal, werd milder en zachter voor mezelf en kon weer helemaal tot mijn innerlijke kern komen: van hoofd naar hart. Daarna wist ik wat ik te doen had: mensen mentaal en fysiek in beweging te brengen, op een verantwoorde en bewuste manier.